logo

Aktualności

Jak założyć spółkę z o.o. w 24h

Do niedawna założenie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością było drogie i czasochłonne, kojarzone głównie z dużą działalnością i poważnym biznesem. Minimalny kapitał zakładowy wynosił 50 000zł, przejście procedur prawno – sądowych trwało miesiącami i wymagało angażu kancelarii prawnej.

Obecnie do założenia spółki potrzebujemy komputera z dostępem do internetu, 376,50zł na opłatę sądową i PCC, 5000zł kapitału i 24h.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością ma swoje plusy i minusy (możesz poczytać o nich w zakładce „Zakładanie firm i spółek”). Dzięki ogromnym uproszczeniom i informatyzacji, coraz więcej osób może skorzystać z tej formy prowadzenia działalności. Otworzyła się również możliwość prowadzenia biznesu w Polsce przez obcokrajowców, nie posiadających prawa stałego pobytu ani dużego kapitału. Procedurę założenia spółki przez internet w trybie S-24 przeprowadza się na stronie Ministerstwa Sprawiedliwości. Nie wymaga profilu na platformie ePUAP ani podpisu kwalifikowanego. Potrzebujemy jedynie podstawowe dane osobowe wspólników i przygotowane informacje o tworzonym podmiocie:

  1. Nazwę spółki – jeśli chcemy mieć indywidualną nazwę to warto sprawdzić w internetowym rejestrze KRS, czy nie jest już przez kogoś używana.
  2. Adres siedziby  – musimy posiadać prawo do dysponowania lokalem np. akt własności, umowę najmu lub użyczenia. Nie potrzebujemy dokumentu już w momencie zakładania spółki, ale będzie zapewne potrzebny w dalszych kontaktach np. z Urzędem Skarbowym, szczególnie jeśli będziemy rejestrować się jako czynni płatnicy VAT. Jeśli nie posiadamy miejsca na rejestrację spółki, można skorzystać z usług tzw. wirtualnych biur, lecz jest to rozwiązanie raczej doraźne. Wirtualne adresy nie są dobrze postrzegane ani przez Urząd Skarbowy ani przez kontrahentów. Trzeba również ustalić do rejonu którego Sądu adres przynależy (do tego Sądu będziemy składać wniosek o wpis do KRS).
  3. Zarząd spółki i sposób reprezentacji – podczas zakładania spółki należy powołać pierwszy zarząd (Prezesa oraz Członków) oraz ustalić, w jaki sposób spółka będzie reprezentowana (np. czy jedna osoba z zarządu będzie mogła podejmować decyzję w imieniu spółki, czy będą potrzebne podpisy całego zarządu). W skład zarządu mogą wchodzić wspólnicy spółki lub inne osoby powołane do pełnienia tego stanowiska.
  4. PKD – określenie profilu działalności spółki. Maksymalnie możemy wybrać 9 kodów PKD z czego jeden musi być wiodący, szczegółowy. Pozostałe osiem może być dwuznakowe tzn. możemy wybrać całe działy klasyfikacji PKD.
Cała procedura jest dość prosta i nie powinna sprawić większych problemów osobom biegle obsługującym komputer i internet. Po wygenerowaniu umowy spółki, załączników oraz wniosku o rejestrację do Sądu należy wniosek opłacić. Strona przekieruje nas do systemu płatności internetowych, gdzie możemy dokonać przelewu lub zapłacić za pomocą karty (350zł opłaty za wniosek oraz 3,50zł prowizji za przelew). Po wysłaniu wniosku czekamy na wpis do KRS. Teoretycznie wpis do rejestru powinien nastąpić w ciągu 24h, w praktyce czasami przedłuża się do kilku dni. Pozostają jeszcze 2 formalności – w ciągu 14 dni od założenia spółki (założenia czyli podpisania umowy w internecie, nie mylić z wpisem do KRS) trzeba złożyć w Urzędzie Skarbowym druk PCC-3 i opłacić podatek od czynności cywilno – prawnych wynoszący 0,5% kapitału zakładowego. Podstawę opodatkowania możemy pomniejszyć o koszt wpisu do KRS, czyli 350zł. Tak więc przy kapitale zakładowym 5000zł podatek wynosi 23zł ((5000zł -350zł)*0,5% = 23zł). Drugim obowiązkiem jest złożenie w Urzędzie Skarbowym informacji uzupełniających na druku NIP-8. Mamy na to 21 dni od uzyskania wpisu do KRS. Dobrze jest w tym czasie założyć konto w banku, wyrobić pieczątkę i nawiązać współpracę z biurem rachunkowym.

Jeśli masz problem z założeniem spółki przez internet lub chcesz abyśmy zrobili to za Ciebie, zapraszamy do kontaktu z naszym biurem. Jeśli zdecydujesz się na dalszą współpracę w zakresie księgowości, pomoc i doradztwo w całej procedurze jest bezpłatne – od zalogowania na stornie Ministerstwa do złożenia druków w US.

Dane kontaktowe

Biuro rachunkowe deFACTO

Rzeszów, ul. Przemysłowa 5

III piętro, lok. nr 40

tel. 17 20 00 110

e-mail: kontakt@defacto-rzeszow.pl

facebook     google

footer

*kliknij na mapę, aby wyznaczyć trasę

Realizacja: ROXart.pl